Menukaarten; 7 tips om ze succesvol te maken!
Met een professionele en goed doordachte menukaart maakt u onderscheid
De kracht van een menukaart wordt nog vaak onderschat door een restaurateur. De menukaart is een belangrijk middel bij de vorming van een bedrijfsindruk. Een goede menukaart kan het verschil maken. Hoe zit deze ‘ideale’ menukaart dan in elkaar? Waar moet op worden gelet bij het maken van een menukaart? Wat moet je vooral niet doen? Hieronder staan de antwoorden op deze vragen kort samengevat!
1. Doelgroep
Ken je doelgroep, weet wie je doelgroep is zodat je de menukaart kunt aanpassen op de wensen en behoeften van de doelgroep.
2. Keuzestress
Hou het aanbod beperkt zodat de klant geen keuzestress krijgt. Er is een bepaalde vuistregel voor het maximale aantal gerechten op een menukaart. Deze vuistregel luidt: 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 desserts.
3. Overzichtelijk
Het is belangrijk om het aanbod van producten overzichtelijk te houden. Naast het voorkomen van keuzestress is dit ook een belangrijke tip. Zet al de gerechten in categorieën en zorg dat het lettertype consistent is. Het is ook belangrijk dat het lettertype goed te lezen is en dat de gekozen achtergrond geen storende factor is bij het lezen van de menukaart.
4. Beleving
Creëer een beleving die past bij uw restaurant. Zorg ervoor dat de menukaart past bij de huisstijl van de website, en andersom. Wanneer alles netjes op elkaar aansluit kun je je als restaurant zelfs onderscheiden van uw concurrent op dit gebied.
5. Storytelling
Tegenwoordig is dit een steeds belangrijker punt aan het worden. De gast valt eerder op het verhaal achter een bepaald concept dan op het concept zelf. Vertel met passie waar de producten vandaan komen en wat je belangrijk vind binnen je restaurant. Wat is de geschiedenis van het restaurant? Wat is de geschiedenis van de omgeving? Door dit soort dingen naar voren te laten komen in je menukaart betrek je de gast meer bij je restaurant. Dit kan leiden tot b.v. meer mond-tot-mond reclame!
6. Smeuïge woordkeuze
Volgens het onderzoek ‘How descriptive menu labels influence attitudes and repatronage’ van Wansink et al. (2002) gaat de omzet van een product met bijna 30% (!) omhoog wanneer er gebruikt wordt gemaakt van smeuïge teksten. Woorden zoals 'boterzacht' en 'sappige' zijn voorbeelden van smeuïge teksten. Het is wel belangrijk om deze woorden niet bij al de gerechten te plaatsen, enkel bij de gerechten die je graag wilt verkopen, of juist een hoge marge op hebt.
7. Originaliteit
Wees origineel, bedenkt iets leuks, iets waar je gasten het de volgende dag nog over hebben. Probeer ervoor te zorgen dat mensen over je restaurant gaan praten. Let wel op, blijf vasthouden aan je eigen identiteit, doe je niet anders voor dan je eigenlijk bent. Origineel hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, het is juist aan te raden om het simpel te houden omdat de gast het dan makkelijker tot zich neemt en het makkelijker kan onthouden.
Het is zeker de moeite om er eens goed voor te gaan zitten en na te denken over bovenstaande tips. Er valt veel meer uit je menukaart te halen dan je waarschijnlijk hebt verwacht.
Bekijk ook eens onze uitgebreide collectie menukaarten.
Vragen of opmerkingen? Laat het hieronder weten!